صعود به قله برم فیروز

به نام خدا

گزارش صعود به قله برم فیروز

کوه برم فیروز در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال اردکان مرکز شهرستان سپیدان و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق کوه دنا قرار دارد. بلندترین نقطه آن که قله ریزبلند نام دارد که ۳۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بنابراین دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان محسوب می شود.

در واقع در کنار این دریاچه دو کوه بلند قرار دارد که نام کوه بلندتر، کوه ریز بلند(riz boland) است به ارتفاع ۳۷۲۰ متر که نزد کوهنوردان به قله برم فیروز مشهور شده و دقیقا در شمال دریاچه قرار گرفته است. کوه دیگر کوه قلاگرد(ghalagerd) است با ارتفاع حدود ۳۶۵۰ متر که به صورت یک کوه جدا قرار گرفته و کمی از دریاچه فاصله دارد.

دریاچه‌ای کوچک در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا وجود دارد که معمولاً تا فروردین‌ماه پوشیده از برف است و در اردیبهشت، دریاچه در اثر آب شدن برف شکل می‌گیرد. اما همچنان در قسمت غربی دریاچه برف باقی‌مانده از زمستان وجود دارد و همه اینها در کنار هم زیبایی خاصی به دریاچه می‌بخشد. بنابراین از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر این دریاچه مورد توجه گردش گران قرار می‌گیرد. کوه برم فیروز اسم خود را در واقع از همین دریاچه گرفته‌است چرا که در زبان محلی منطقه فارس به برکه‌ها و دریاچه‌های کوچک کلمه "برم" اطلاق می‌شود و از آن جا که این دریاچه در زبان محلی "برم فیروز" نام دارد این کوه نیز به همین اسم شناخته می‌شود.

در روز جمعه 10 خرداد ماه سال ۱۳۹۸ به همراه گروه بهار راهی شهرستان سپیدان برای صعود به دریاچه و قله برم فیروز شدیم. تعداد افراد شرکت کننده در این برنامه ۱۷ نفر بودند.

ساعت 2:30 بامداد، اولین نفر سوار مینی بوس شد و ساعت 3:20 همه سوار مینی بوس شده و از شهر کازرون خارج شدیم. ساعت 7:00 به شهر اردکان و 7:20 به کوهپایه رسیدیم و از مینی بوس پیاده شدیم یعنی حدود چهار ساعت از کازرون تا کوهپایه مورد نظر طول کشید. بعد از ده دقیقه نرمش و حرکات کششی، صعود به سمت دریاچه را آغاز کردیم. مسیر بصورت پاکوب بود و هیچ گونه ترسی از گم کردن راه وجودنداشت. هوا سرد بود و باد نسبتا سردی می‌وزید. پوشش گیاهی مسیر به صورت بوته ای سردسیری و فاقد درخت می باشد البته مسیر از میان لاله زارهای واژگون می‌گذرد که متاسفانه فصل گل دادن آن تمام شده بود و ما فقط بوته‌های لاله واژگون را دیدیم. در ساعت 9:30 به دریاچه برم فیروز رسیدیم که زیبایی حیرت انگیزی به منطقه داده بود. در همان جا صبحانه را خوردیم و بعد از گرفتن عکس و استراحت، ۶ نفر از دوستان کنار دریاچه ماندند و یازده نفر ساعت 10:10 به سمت قله حرکت کردیم. باد شدید و سردی می وزید. تا اینکه ساعت 12:13به قله برم فیروز رسیدیم. آنجا هم بعد از گرفتن عکس و استراحت، در ساعت 12:45 به سمت دریاچه برگشتیم و حدود ساعت 15 با آنجا رسیدیم. با توافق دوستان قرار شد ناهار را پایین کوه بخوریم به همین منظور به طرف پایین حرکت کردیم و در ساعت 17:15 به مینی بوس رسیدیم. نهار را در یکی از پارک های شهر اردکان صرف کردیم و بعد از آن در ساعت 18:45 بطرف کازرون حرکت کردیم.

سرپرست: مهرداد بحرانی

راهنما و سرقدم: علی مردانی

عقبدار: سعید دهقان

گزارشگر: سعید خداپرست

اسامی همنوردان: علی مردانی، لیلا محبی، سعید خداپرست، ابراهیم بادپا، مهرداد بحرانی، سعید دهقان، سلما عینی، آرزو دهقانی، نوشین راوش، شایان امیرعضدی، نگین حسامی، لیلا جلیل پور، حمید رجائی، پریسا قربانی، مجتبی قاسمی زاده، ساسان مردانی