صعود به قله مست

به نام خدا

گزارش برنامه صعود به قله مست

کوه مست واقع در جنوب شهرستان کازرون و جزو رشته کوههای زاگرس می‌باشد. این کوه از روستای دِهنوبوشیگان در جنوب غرب شهرستان تا روستای جدول‌ترکی در جنوب شرق، مانند دیواری سترگ قرار گرفته است. بلندترین قله‌ی این کوه 1967 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که مسیر صعود آن از طرف روستای گلستان در جنوب شهر کازرون می‌باشد. موقعیت جغرافیایی روستا، 29.59 درجه شمالی، 51.60 درجه شرقی و ارتفاع آن از سطح دریا 820 متر می‌باشد.

از پوشش گیاهی این منطقه می‌توان درختان بلوط، بادام کوهی(اَهلوک)، بُنشوک، کیالک و گیاهانی مانند الفه(الپه)، چای کوهی، سیرکوهی، بومادران، گل گاو زبان و آویشن نام برد.

این کوه دارای حوضچه‌ای است که در زمان بارندگی پر می‌شود و جلوه‌ای خاص به محیط اطراف می‌دهد.

در روز جمعه 9 فروردین ماه 1398 و در یک صبح دل انگیز بهاری، با 4 نفر از دوستان بطرف روستای گلستان حرکت کردیم. بعد از پارک کردن ماشین در کنار مسجد روستا، در ساعت 5:30 بطرف کوهپایه حرکت و در ساعت 6 صعود خود را آغاز کردیم. مسیر صعود دارای شیب سنگینی است. در مسیر صعود دو پرچم وجود دارد که هر ساله در ماه محرم این دو پرچم تعویض می‌شود. یکی در اوایل مسیر در ارتفاع حدود 1110 متری و دیگری در بالای حوضچه  قرار دارد. بعد از عبور از پرچم اول و حدود 100 تا 200 متر جلوتر که از طریق مسیر پاکوب حرکت کنیم به دشت وسیعی میرسیم. در مسیر پاکوب تابلو یادبودی مربوط به یکی از کوهنوردهای برازجانی که در سال های قبل در این کوه در گذشته است مشاهده می‌شود.

به دشت وسیع که می‌رسیم دو راه برای صعود به قله وجود دارد؛ مسیر اول که از طریق چشمه و پرچم دوم که بصورت مستقیم بطرف آن می توان حرکت کرد و بعد از رسیدن به چشمه از سمت راست آن بطرف قله حرکت کرد و مسیردوم که از دشت به سمت چپ تغییر مسیر داده و مستقیم به طرف قله می‌رود و دارای مسیر کوتاه‌تر و شیب سنگین‌تری نسبت به مسیر اول است. لازم به ذکر است در طول هر دو مسیر سنگ چین‌هایی جهت راهنمایی کوهنوردان وجود دارد.

بالاخره در ساعت 9 و بعد از سه ساعت کوهپیمایی سنگین به سنگ‌چین قله رسیدیم. هوا بسیار لطیف و بهاری و باد خنکی می‌وزید. بر روی قله دو نفر از کوهنوردان کازرون را ملاقات کردیم که از شب گذشته به قله آمده و شب را در اینجا سپری کرده بودند.

بعد از صرف صبحانه بر روی قله، در ساعت 10:45 دقیقه بطرف پایین حرکت کردیم. اینبار مسیر چشمه را برای برگشت انتخاب کردیم که در ابتدای مسیر، با گلهای زیبای لاله واژگون روبرو شدیم که باعث شگفتی همه ما شد. حدود ساعت 14 بود که به پایین و روستای گلستان رسیدیم و بطرف کازرون حرکت کردیم.

راهنما: علی مردانی

کوه مست
قله مست

ترک قله مست (دانلود)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...