صعود به قله رُنج سپیدان

به نام خدا

گزارش صعود به قله رُنج سپیدان

زمان: جمعه 1397/05/26

کوه رنج یکی از کوه های بلند استان فارس است که در شهرستان سپیدان در 90 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده.فاصله این کوه تا شهر اردکان مرکز شهر سپیدان 12 کیلومتر است.

ارتفاع:3710 متر

تلفظ:Ronj

مکان:فارس، سپیدان، درنزدیکی اردکان

جغرافیا:

کوه رنج در شمال شهر اردکان فارس قرار گرفته است. این قله زیبا در جاده‌ی شیراز - اردکان از فاصله دور نمایان است. طول این کوه حدود 7 کیلومتر است. کوه رنج در حقیقت از دو قله تشکیل شده که به وسیله یک یال این دو قله به هم متصل شده اند. قله سمت جنوبی که همان قله اصلی است رنج سعلکی نامیده می‌شود که به ارتفاع3710 متر می‌باشد و قله سمت شمال که کم ارتفاع‌تر است رنج گمبیل نامیده می‌شود. قله رنج با 3710 متر ارتفاع دومین قله بلند شهرستان سپیدان و سومین قله بلند استان فارس می‌باشد.

گزارش برنامه:

برنامه این هفته، صعود به قله رنج اعلام شد. خیلی هیجان زده بودم چون اولین صعود بلندم محسوب می‌شد. فرصتی بود تا خودم را محک بزنم. انگار قله هم طلبیده بود.

طبق برنامه ریزی، مینی‌بوس از ساعت 2:10 شروع به سوار کردن همنوردان از سطح شهر کرد و با 11نفر از همنوردان از کازرون خارج شدیم. ساعت 6:30 به فرمانداری سپیدان رسیدیم. بقیه مسیر را باید با نیسان می‌رفتیم تا ما کمی استراحت کنیم نیسانی که از قبل توسط سرپرست گروه هماهنگ شده بود از راه رسید. هوای بسیار دل انگیز و مطبوعی بود. با آمدن نیسان همگی با شور و هیجان سوار شدیم و به حرکت ادامه دادیم لبخند از روی لبان بچها محو نمی‌شد. ساعت 7:10 به منطقه مورد نظر رسیدیم. پایین چشمه و کنار چادر عشایر از نیسان پیاده شدیم. باد خنک و نسبتا تندی می‌وزید ، بادگیرهایمان را پوشیدیم و ساعت 7:20 صعودمان شروع شد.

ساعت 9:5 برای صرف صبحانه توقف کردیم. پوشش گیاهی منطقه بسیار خاص بود و همین موضوع طبیعت آنجارا بسیار چشم نواز کرده بود. بوته‌هایی با گل‌های سفید و زیبا، آویشن، چویل و غیره. حدود ساعت 9:20 صعودمان را ادامه دادیم. مسیر دارای ریزال‌های فراوان و نسبتا شیبدار بود. قبل از رسیدن به خط‌الراس، با صلاحدید سرپرست برنامه، آنهایی که توانایی صعود داشتند به مسیر ادامه دادند و بقیه در سایه تخته سنگها به استراحت پرداختند. بعد از چند ساعت کوهپیمایی، روی خط‌الراس قرار گرفتیم. وقتی پا برگردنه ما بین دو قله رنج می‌گذاری، همه کوه های اطراف دیده می شود.

زیبایی دیگر رنج، گل های بنفش کوچک و بسیار زیبایی بود که در لابه‌لای سنگها و صخره‌ها در ارتفاع 3500 متری بچشم می خورد. حدود 10دقیقه برای استراحت و جمع شدن همنوردان توقف کردیم. بعد از عبور روی تخته سنگ ها، حدود ساعت 12 به قله رسیدیم. من چهارمین نفری بودم که به قله رسیدم. بخاطر این صعود لذت بخش خیلی خوشحال بودم. بر روی قله هر کدام حس و حال خودش را داشت. باد خنک و نسبتا تندی می‌وزید. پرنده‌ها در بالای قله و نزدیک به خط الراس بال هایشان را باز کرده و خود را در باد رها کرده بودند. درست مثل ما.

بعد از گرفتن عکس یادگاری و پاکسازی قله از زباله‌های اندکی که آنجا بود، به سمت دامنه حرکت کردیم کوله‌هایمان را که قبل از قله در سایه یک تخته سنگ بزرگ گذاشته بودیم، برداشتیم و به حرکت به سمت دامنه ادامه دادیم. حدود ساعت 3برای صرف ناهار توقف کردیم؛ چون سایه کم بود به دو گروه تقسیم شدیم و بعد از حرکت گروه اول گروه دوم در سایه مستقر و مشغول استراحت و صرف ناهار شد.

همگی حدود ساعت 4:15 به آبخورشگاه که گور خصوم نیز نامیده می‌شد، رسیدیم. از آب خنک و زلال چشمه نوشیدیم و بطریهایمان را پر کردیم و با افتخار، این بار از پایین قله‌ای که فتح کرده بودیم نگریستیم. با هماهنگی سرپرست نیسان از ساعت 4 درمحل مورد نظرحاضر شده بود. بعد از کمی استراحت، گروه سوار بر نیسان به سمت فرمانداری سپیدان برگشت. ساعت 5 به فرمانداری رسیدیم. بعد ازصرف چای همگی سوار مینی بوس شدیم و ساعت 10:30 به کازرون رسیدیم.

کوله بارت را ببند...

شاید این چند سحرفرصت آخر باشد که به مقصد برسیم! بشناسیم خدا را و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم.

سرپرست برنامه: خانم رضاییان‌پور

راهنما: سعید خدا پرست

دیده بان: سلما عینی

عکاس: مجتبی قاسمی‌زاده

گزارشگر: پریسا قربانی

اسامی همنوردان:

ناهید رضاییان‌پور، لیلا محبی، پریسا قربانی، سمیه بشارتی، سلما عینی، علی مردانی،ساسان مردانی، سعید خداپرست، ابراهیم بادپا

همنورد مهمان: زهرا خاوند

ترک مسیر قله رنج (دانلود)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...