پیمایش دره تنگ براق

به نام خدا

گزارش پیمایش دره تنگ براق

تنگ براق نام روستایی از توابع بخش سده شهرستان اقلید در استان فارس می‌باشد. این روستا در 20 کیلومتری شهر سده، 90 کیلومتری شهرستان اقلید و در 190 کیلومتری شمال شهرستان شیراز قرار دارد و مختصات جغرافیایی آن 30.631506 درجه شمالی، 52.048711 درجه شرقی می‌باشد. روستای تنگه براق از سطح دریا ۱۹۴۰متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. استقرار این روستا  در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده با آبشار، غار‌های زیبا، رودخانه، چشمه ها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی مناظر زیبایی را به وجود آورده‌ که چشم هر رهگذر را به خود خیره کرده است.

دره تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستای تنگ براق است. در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‌ها و شکاف‌ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‌ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه بوجود آورده‌است. در دیواره صخره سمت چپ تنگ، غاری زیبا وجود دارد که منشأ آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد.

در ساعت 2 بامداد روز جمعه، 12 مردادماه 1397، بعد از جمع کردن دوستان از سطح شهر، از کازرون به سمت یاسوج حرکت کردیم(انتخاب مسیر یاسوج بدلیل کوتاهی مسیر از سمت کازرون بود). در ساعت 6 وارد شهر یاسوج شدیم و بطرف سه‌راه سی سخت و جاده‌ی یاسوج-اقلید حرکت کردیم. بعد از طی کردن مسافتی حدودا 70 کیلومتری، به اول جاده روستای تنگ براق رسیدیم. (جاده این روستا در سمت راست جاده اصلی قرار دارد و با تابلویی که مسیر روستا را نشان می‌دهد، مشخص شده است.).

مسیر روستای تنگ براق از ابتدای شهر یاسوج(برای مشاهده مسیر بر روی گوگل مپ، کلیک کنید)

در ساعت 7:30 به روستا و بعد از آن به ابتدای دره رسیدیم. مکانی شلوغ و پر از جمعیت گردشگر که از شهرهای دور و نزدیک به این مکان آمده بودند و تعدادی زیادی از آنها بنظر از عصر یا شب گذشته به این مکان آمده  و شب را در چادر گذارنده بودند.

در ابتدای تنگه که وارد شدیم با ابشار نسبتا بلند و زیبایی روبرو شدیم که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد و همه شروع به عکس گرفتن از این ابشار کردند.

برای ادامه مسیر، از عرض رودخانه گذشتیم و به طرف دیگر تنگه رفتیم و مسیر را از انجا ادامه دادیم. در بین راه و در اولین مکان مناسبی که مشاهده کردیم و با نظر سرپرست برنامه، صبحانه خوردیم. بعد از صرف صبحانه و در ساعت 9:30 به مسیر ادامه دادیم تا به یک دهانه غار نسبتا بزرگی رسیدیم؛ همانطور که در ابتدای گزارش هم گفته شد این غار منشا اهکی دارد و  آب از بالای آن بصورت قطره قطره به پایین می‌ریزد. در این غار مدتی توقف کردیم؛ در واقع این مکان انتهای تنگه محسوب می‌شد و از آن به بعد، شروع مسیر به طرف بالای تنگه بود که بدلیل تابش آفتاب و گرمای هوا از ادامه مسیر صرف نظر کردیم گرچه تعدای از افراد گروه با اجازه‌ی سرپرست برنامه تصمیم گرفتن این مسیر طی کنند و برگردند.

بعد از تماشای غار، برای شنا و بعد از آن صرف نهار به سمت پایین دره و رودخانه برگشتیم. برای شنا تصمیم گرفتیم که به زیر همان آبشار ابتدای دره برویم که عمق آب هم زیاد بود و برای کسانی که دست شنا ندارند استفاده از جلیقه نجات الزامی می‌باشد. شنا در این مکان خیلی هیجان انگیز بود؛ دور تا دور این حوضچه بزرگ پر از افرادی بودند که آنها هم به ذوق شنا کردن در آن به اینجا آمده بودند و بعضی هم از صخره‌های بلند بالای حوضچه به پایین شیرجه می‌زدند.

بعد از شنا، برا نهار به محلی مناسب در کنار همین رودخانه رفتیم و نهار را آنجا صرف کردیم و بعد از کمی استراحت در ساعت 4:30 بطرف مینی بوس حرکت کردیم و به کازرون برگشتیم.

سرپرست برنامه: نگین حسامی

سرقدم: نادر رضاییان پور

عکاس: لیلا جلیل‌پور

گزارشگر: مهرداد بحرانی

اسامی شرکت کنندگان: نادر رضاییان پور، مهرداد بحرانی، شایان امیرعضدی، امیرحسین توکلی، سعید خداپرست، بهاره دهقانی، زهرا بادپا، ابراهیم بادپا، لیلا جلیل‌پور، حمید رجائی، محمد بشارتی، سمیه بشارتی، نگین حسامی، راحله نظریه، مرتضی برین، پریسا قربانی، ابوالفضل صادقی

شرکت کننده مهمان: مینا ایزدی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...