پیمایش مسیر کوه کمارج تا روستای قلعه سید

به نام خدا

گزارش پیمایش مسیر کوه کمارج تا روستای قلعه سید

در روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 97، برای اجرای یک برنامه پیمایش نیم روزه از کوه کمارج تا روستای قلعه‌سید آماده شدیم. به همین منظور در ساعت 5:30 از کازرون بطرف روستای کمارج حرکت کردیم.

روستای کمارج در فاصله  25 کیلومتری شهرستان کازرون در مسیر کازرون به بوشهر و در مسیر 140 کیلومتری شیراز، در مسیر شیراز به بوشهر قرار دارد. مختصات جغرافیایی این روستا، 29 درجه و 36.677 دقیقه شمالی، 51 درجه و 28.698 دقیقه شرقی می‌باشد. از محصولات کشاورزی کمارج می‌توان به گندم، جو، هندوانه و … نام برد که همه محصولات به صورت کشت دیم انجام می‌شود از محصولات مهم باغداری کمارج می‌توان از خرما، پرتقال، لیموشیرین، لیمو ترش، نارنگی و … نام برد.

شغل اصلی مردم روستا رانندگی با ماشین‌های سنگین، کشاورزی، پیمانکاری راه و ساختمان و معدن داری است.

در ساعت 6 به روبروی روستا رسیدیم و کمی جلوتر، از دور برگردان جاده اصلی، وارد یک جاده خاکی شدیم(فرعی دوم) سپس از همین مسیر با مینی بوس تا نزدیکیهای محلی که صعودمان از آنجا شروع می‌شود ادامه دادیم.

جاده‌ی فرعی(برای بزرگنمایی، بر روی تصویر راست کلیک کرده و گزینه اول را انتخاب کنید)

کل مسیر پیمایش شده(برای بزرگنمایی، بر روی تصویر راست کلیک کرده و گزینه اول را انتخاب کنید)

در ساعت 6:20 حرکت خود را آغاز کردیم. مسیری که در آن حرکت می‌کردیم در واقع جاده قدیمی بود که در گذشته کاروانها از بوشهر به این مکان و از این مکان به کازرون وارد می‌شدند یا بلعکس و هنوز هم سنگ چینی حاشیه‌ی این جاده نمایان بود. بعد از حدود یک ساعت به یک آب انبار قدیمی و خشکیده رسیدیم که در قدیم محل استراحت و اطراق موقتی کاراوانها بوده است؛ در این محل برای زمانی کوتاه توقف و استراحت داشتیم و دوباره به راهمان ادامه دادیم. هوا ابری و با بارش رگباری کوتاه همراه بود و در جاهایی باد بسیار شدید هم می‌وزید که البته خیلی ادامه دار نبود.

طبیعت این منطقه که مشاهده کردیم تقریبا خشک بود  تا اینکه در ساعت به دشتی تقریبا وسیع با مناظر زیبا و پر از درختان بلوط رسیدیم و در این منطقه طبیعت سرسبزتر نشان می‌داد برای همین از فرصت استفاده کردیم و در همینجا برای صبحانه توقف کردیم. با توجه به اینکه هوای بهاری و ابری بود حدود 1 ساعت و نیم در این محل ماندیم و در ساعت 10 دوباره به مسیر ادامه دادیم.

در ساعت 10:20 به قله رسیدیم و از پایین روستای قلعه‌سید نمایان بود. از این مکان به طرف پایین حرکت کردیم. ساعت 10:48 به آب انبار بزرگ و زیباتری نسبت به آب انبار اول رسیدیم که در اینجا هم برای استراحت و گرفتن عکس توقف کوتاهی داشتیم. مسیر برگشت و فرود تقریبا طولانی بود و در حدود ساعت 12:37 دقیقه به روستای قلعه‌سید رسیدیم.

روستای قلعه‌سید از بزرگترین روستاهای شهرستان کازرون محسوب می‌شود که طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، دارای 3512 نفر جمعیت(551 خانوار) بوده است.

خوشبختانه مینی بوس هم طبق قرار قبلی در کنار مقبره امام زاده روستا منتظر ما بود و بدین ترتیب بطرف کازرون برگشتیم.

راهنما: علی مردانی

گزارشگر: مهرداد بحرانی

اسامی همنوردان: علی مردانی، ساسان مردانی، رضا سلیمانی، آقای جاوید، آقای خداپرست، ابراهیم بادپا، لیلا محبی، سمیه بشارتی، مهرداد بحرانی، سعید خداپرست

ترک مسیر کوه کمارج تا روستای قلعه سید (دانلود)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...