برنامه صعود به ارتفاعات دَلو

به نام خدا

گزارش برنامه صعود به ارتفاعات منطقه دَلو

کوه دلو در فاصله 37 کیلومتری شیراز  قرار دارد و با ارتفاع 3200 متر از سطح دریا، آخرین شاخه‌ی جنوبی سلسله جبال زاگرس محسوب می‌شود یعنی رشته کوههای زاگرس با این کوه به پایان می‌رسند. منطقه‌ای که این کوه در آن قرار دارد سیاخ‌دارنگون نام دارد و روستای دارنگون در کوهپایه آن قرار گرفته است. از ویزگی‌های جغرافیایی این منطقه می‌توان به وجود منابع آبی فراوان، پوشش گیاهی متراکم از جنگل‌های کهن و انبوه زاگرسی با در ختان متنوع از جمله بلوط ، بنه ، بادام کوهی ،کیالک ،کیکم  و ارژن دانست. پوشش جانوری منطقه نیزمتنوع است و به گفته افراد محلی احتمال  حضور خرس و حتی پلنگ در مناطقی از کوه دلو موسوم به کل کولیون می باشد. پرندگان زیادی از جمله :چک، دارکوب و  زرده پر نیز در این منطقه موجودند.

در ساعت 5 صبح 31 فروردین ماه 1397 و در یک صبح زیبای بهاری، با دو دستگاه مینی‌بوس از کازرون بطرف منطقه سیاخ‌دارنگون حرکت کردیم. در حدود 5 کیلومتر مانده به ورودی شهر شیراز و در ساعت 7:30 به ابتدای جاده سیاخ‌دارنگون رسیدیم که با تابلو هم مشخص شده است و در ابتدای مسیر نیز سردر آجری سپاه قرار دارد. مسیر خود را از این جاده بطرف روستای دارنگون ادامه دادیم. در طول جاده تقاطع یا دو راهی‌هایی وجود دارد که باید در انتخاب مسیر صحیح توجه کرد. در ابتدا به یک دوراهی می‌رسیم که سمت راست بطرف منطقه نظامی می‌رود و سمت چپ بطرف روستای دارنگون. بعد از طی مسافتی، دوباره به یک دوراهی میرسیم که مجددا باید به سمت چپ حرکت کنیم. با رسیدن به دوراهی سوم، اینبار به طرف راست حرکت می‌کنیم(تابلو دارنگون در ابتدای جاده قرار دارد). این جاده از کنار روستاهای آیوار، دره، شیب جدول و اسلام آباد می گذرد. در نزدیکیهای روستای اسلام آباد باز به یک دوراهی می‌رسیم که از سمت چپ به مسیرمان ادامه می دهیم. با طی مسافتی کوتاه، به ابتدای جاده روستا می‌رسیم، این مسیر را تا آخر ادامه می دهیم که اینبار هم مسیر دو شاخه می شود؛ سمت راست بطرف روستا و سمت چپ به ابتدای مسیر صعود می‌رود.

مسیر روستای دارنگون از ابتدای جاده اصلی(برای بزرگنمایی، بر روی تصویر راست کلیک کرده و گزینه اول را انتخاب کنید)

در ساعت 8 با پیاده شدن از مینی‌بوس، صعود خود را با راهنمایی علی مردانی، سرپرستی نگین حسامی، عقبداری علی ماهیانه و عکاسی لیلا جلیل پور آغاز کردیم. در ابتدای مسیر صعود، وارد تنگه ای زیبا و سرسبز شدیم که در پایین آن رودخانه‌ای قرار داشت که متاسفانه خشک شده بود ولی در قسمتهایی، هنوز آب روان وجود داشت. ساعت 9:10 دقیقه بود که به یک مکان دنج در زیر سایه درختان بلوط و در کنار رودخانه تقریبا پر آب رسیدیم و همانجا با نظر سرپرست برنامه صبحانه میل کردیم. بعد از 20 دقیقه توقف، در ساعت 9:30 دوباره به حرکتمان ادامه دادیم در طی مسیر توقف‌های کوتاه برای نوشیدن آب و تنقلات داشتیم. مسیر هم دارای پاکوب مشخص بود و کوهنوردان زیادی هم به این منطقه آمده بودند.

در ساعت 10:45 دقیقه به چمشه و یک حوض بزرگ رسیدیم که از طریق لوله‌ای، آب چشمه به داخل حوض هدایت می‌شد. در اینجا هم لحظه‌ای توقف داشتیم و آبی به سر صورتمان زدیم و از آب چشمه هم کمی نوشیدیم که بسیار گوارا بود. در ابتدا قرار برا این بود که صعودمان را تا قله ادامه دهیم ولی با توجه به هوای آفتابی و هوای نسبتا گرم و اینکه مسیر قله پوشش گیاهی چندانی ندارد؛ تصمیم بر این شد تا کمی جلوتر و بطرف دشت لاله‌ی واژگون حرکت کنیم. ساعت 11:10 دقیقه به محل موردنظر رسیدیم البته تعدادی گلها زیاد نبود ولی همین تعداد کم هم جلوه‌ای زیبا و بی بدلیلی به اطراف داده بود. از فرصت استفاده کردیم و چندین عکس با این گلهای زیبا انداختیم. در ساعت 12:10 دقیقه به دستور سرپرست به محلی که صبح در آنجا صبحانه خوردیم برگشتیم تا نهار را در آنجا صرف کنیم. بعد از صرف نهار و استراحت در سایه‌ی درختان، در ساعت 16 بطرف پایین حرکت کردیم و ساعت 17:30 به پای مینی‌بوس رسیدیم و بطرف کازرون برگشتیم.

راهنما: علی مردانی

سرپرست: نگین حسامی

کمک سرپرست: شایان امیرعضدی، مجتبی قاسمی‌زاده

عقبدار: علی ماهیانه، ابراهیم بادپا

عکاس: لیلا جلیل‌پور

گزارشگر: مهرداد بحرانی

اسامی همنوردان: لیلا محبی، نگین حسامی، بهاره دهقانی، راحله نظریه، لیلا جلیل پور، پگاه قربانی، سلما عینی، آرزو دهقانی، پریسا قربانی، فریده راهرو، محبوبه یزدان پناه، ابراهیم بادپا، مهرداد بحرانی، شایان امیرعضدی، مجتبی قاسمی‌زاده، محمد بشارتی، علی ماهیانه، عظیم سیاح پور،غلامرضا یزدانپناه، وحید رضایی، مرتضی برین، حمید رجائی، علی مردانی، ساسان مردانی، حسین راست روشن، سعید خداپرست

ترک مسیر روستای دارنگون (دانلود)