برنامه صعود به دژ سفید نورآباد

به نام خدا

گزارش صعود به ارتفاعات دژ سفید نورآباد

در روز جمعه 17 فروردین ماه 97، گروه کوهنوردی بهار برنامه یکروزه خود را برای صعود به ارتفاعات دژ سفید شهرستان نورآباد ممسنی آغاز کردند. لذا پس از حضور و جمع شدن افراد تیم، در ساعت 4:45 دقیقه با یک دستگاه مینی بوس از کازرون به سمت نورآباد حرکت کردیم. بعد از رسیدن به میدان اول شهر از طریق کمربندی که بسمت شهر مصیری می‌رود، ادامه مسیر دادیم. بعد از طی مسافت حدود 16 کیلومتر و قبل از پل فهلیان، وارد یک فرعی در سمت راست جاده اصلی شدیم که بطرف روستای بادجگاه می‌رفت. بعد از عبور از روستاهای بادجگاه، پادراز به روستای مورکی رسیدیم و از طریق یک جاده‌ی خاکی که از کنار یک امامزاده می‌گذشت بسمت روستای بَهلو که شروع صعودمان از انجا آغاز می شود ادامه مسیر دادیم و در ساعت 6:30 به آنجا رسیدیم.

ترک مسیر طی شده (برای بزرگ نمایی بر روی تصویر راست کلیلک کرده گزینه اول را انتخاب کنید)

قلعه سفید از دژهای مشهور شهرستان نورآباد ممسنی در استان فارس می باشد و متعلق به دوران قبل از اسلام است و در مختصات جغرافیایی 30 درجه و 8.818 دقیقه شمالی، 51 درجه و 36.250 دقیقه شرقی قرار دارد. البته از این قلعه قدیمی جز دروازه ای سنگی و مخروبه چیز دیگر نمانده است.

سطح بالای کوه هموار و قابل کشت است و جنگل های بسیاری شامل درختان بلوط، انجیر، بادام کوهی،زیتون، انار و انگور در آن قرار دارد.

دسترسی به بالای این کوه تنها از طریق راه‌های سنگی یا کوره راه‌هایی که در تخت سنگ ها کنده شده‌اند امکان پذیر است.

در حین پیاده شدن از مینی بوس، آسمان شروع به باریدن گرفت و در این آب و هوای لطیف بهاری، صعودمان را لذت بخش می‌کرد. به منظور بهره بردن بیشتر از این هوا، صعودمان را به ارامی انجام دادیم تا اینکه به یک اِشکفت در دل کوه به عنوان سرپناه و صرف صبحانه رسیدیم.

بعد از صرف صبحانه به راه‌مان ادامه دادیم تا بالاخره در ساعت 10:45 دقیقه به دروازه سنگی و مخروبه قلعه قدیمی رسیدیم. با نظر آقای بازیار راهنمای برنامه به سمت چمشمه‌ای که در همان نزدیکی بود حرکت کردیم و با گذاشتن کوله ها به طرف پرتگاهی که به زندان قلعه نامیده می‌شد حرکت کردیم. این مکان در مختصات 30 درجه و 9.395 دقیقه شمالی، 51 درجه و 36.611 دقیقه شرقی قرار دارد. بعد از گرفتن چندین عکس یادگاری دوباره به سمت چشمه برای صرف نهار بازگشتیم. بعد از صرف یک نهار دلچسب در هوای نیمه ابری آفتابی، در ساعت 16 به طرف پایین برگشتیم.

گزارشگر: مهرداد بحرانی

راهنما: اصغر بازیار

اسامی همنوردان: زهرا بادپا، لیلا محبی، نگین حسامی، پگاه قربانی، لیلا جلیل‌پور، شایان امیرعضدی، سعید دهقان، ساسان مردانی، علی مردانی، عظیم سیاح‌پور، ابراهیم بادپا، مهرداد بحرانی، حمید رجائی، علی ماهیانه

همنوردان مهمان: وحید رضایی، غلامرضا یزدان‌پناه، اصغر بازیار

ترک مسیر قلعه سفید نورآباد (دانلود)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...