گزارش صعود به کوه نمکی جاشَک (خورموج)

به نام خالق هستی

در بامداد روز جمعه 15 دیماه 1396، گروه کوهنوردی بهار کازرون برای صعود و بازدید از کوه نمکی خورموج عازم شهر خورموج در استان بوشهر شدند. به همین منظور در ساعت 3 بامداد و طبق قرار قبلی مینی‌بوس تک تک افراد گروه را از سطح شهر سوار کرد و در ساعت 4 از کازرون بطرف خورموج حرکت کردیم.

شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی در 90 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر و در مختصات جغرافیایی 28 درجه و 39 دقیقه شمالی، 51 درجه و 22 دقیقه شرقی قرار دارد. برای رسیدن به این شهر دو مسیر وجود دارد: مسیر اول از راه جاده‌ی برازجان- اَهرم می‌باشد که بعد از گذشتن از این شهر وارد اتوبان اهرم- خورموج می‌شویم. مسیر دوم از طریق شهر چغادک، نرسیده به بندر بوشهر که از آنجا می توان مستقیما وارد اتوبان شد و بطرف خورموج حرکت کرد که ما همین مسیر را انتخاب کردیم. کوه نمکی جاشَک که به کوه نمکی خورموج معروف است در 55 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد.

گنبد نمکی جاشَک یا کوه نمکی جاشک، واقع در مختصات جغرافیایی 28 درجه و 15 دقیقه شمالی، 51 درجه و 42 دقیقه شرقی، یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه های طبیعی استان بوشهر می‌باشد که در سال 1386 بعنوان یک اثر ملی طبیعی در سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به ثبت رسید. این گنبد یا کوه نمکی در دل کوه جاشک، ۱۲ کیلومتر درازا  و 4.5 کیلومتر پهنا دارد. وسعت گنبد در حدود ۳۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن به ۱490 متر از سطح دریا می‌رسد. از ویژگیهای بارز این کوه نمکی می‌توان به وجود گنبدها، غارهای منحصربفرد، آبشارها و بلورهای نمکی آن اشاره کرد.

کوه نمکی فاقد هر گونه پوشش گیاهی می‌باشد و تمام چشمه‌های آن آب شور و غیر قابل آشامیدن است.

ما در ساعت 6:30 به چغادک رسیدیم و طبق هماهنگی که از قبل با یک راهنما بنام عباس شیخیانی داشتیم قرار شد ایشان را در چغادک سوار کنیم و بطرف کوه نمک ادامه مسیر دهیم. در فاصله حدود 15 کیلومتری از شهر کاکی و بعد از پمپ بنزین به یک دوربرگردان رسیدیم و از طریق آن به سمت جاده‌ی خاکی کوه نمک حرکت کردیم. در ساعت 8:30 و بعد از طی کردن حدود 5 کیلومتر از این جاده، به کوهپایه رسیدیم.

مسیر خورموج تا کوه نمکی (ترک مسیر در پایین صفحه برای دانلود وجود دارد)

دوربرگردان بزرگراه و ادامه مسیر تا ابتدای جاده‌ی خاکی

بعد از پیاده شدن از مینی‌بوس، پشت سر راهنما، صعودمان را آغاز کردیم اولین مکان زیبایی که مشاهده کردیم و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد آبشار نمکی بود. آبشارهایی از این دست که مسیر طبیعی جریان آب گنبد بوده ‌است در فصول کم آبی به واسطه تبخیر کامل آب،  بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و بویژه در مسیر آبشارها ایجاد کرده و این منظره تماشائی را ایجاد نموده ‌است.

مکان بعدی که رفتیم غار نمکی بود. به گفته‌ی راهنما این کوه دارای 16 غار نمکی می‌باشد که 3 تا 4 تای آن غارهای اصلی محسوب می شوند. قبل از ورود به غار، کوله‌های خود را در بیرون قرار دادیم و با هدلامپ وارد غار شدیم و بعد از طی مسافتی کوتاه به انتهای غار رسیدیم. صحنه‌ای که در جلوی چشم‌های ما قرار داشت وصف ناپذیر بود. دیوار و سقفهای پوشیده از بلورها و استلاگتیت های نمک و قطرات آب که از بالا چکه چکه به پایین سرازیر می‌شد. آنچنان هیجان‌زده از دیدن این زیباییها بودیم که دلمان نمی‌آمد این مکان را ترک کنیم. بعد از گرفتن چندین عکس یادگاری، به بیرون برگشتیم و بطرف غار دوم حرکت کردیم.

لازم به ذکر است باتوجه به دیدنی و توریستی بودن این کوه نمکی، متاسفانه این مکان فاقد هرگونه تابلو راهنما برای پیدا کردن غارهای نمکی و جاذبه‌های دیدنی آن است و به همین دلیل استفاده از یک راهنمای با تجربه محلی برای بهره مندی کامل از جاذبه‌های دیدنی این مکان، ضروری بنظر می‌رسد.

در طول مسیر حرکت بطرف غار دوم از دره‌ها و چشمه‌های آب شور زیبایی عبور کردیم. آبی زلال و صاف و با صدایی آرمش بخش در این مسیرها در حال حرکت بود. مکانهایی پوشیده از بلورهای سفید نمک هم وجود داشت که ظاهر یک کوه برفی را در ذهن تداعی می‌کرد. حرکت در بین صخره‌های کریستالی، خود جلوه‌ی دیگری داشت و همه محو تماشای این همه جاذبه‌های طبیعی می‌شدیم.

قبل از ورود به غار دوم، کوله‌های خود را بیرون گذاشتیم و آقای شیخیانی راهنمای گروه از بچه‌ها درخواست کرد بدلیل بُرنده بودن دیواره‌ها وسنگ‌هایی که درون غار وجود دارد از دستکش استفاده کنیم. برنامه به این صورت بود که از این دهانه‌ی غار وارد، و بعد از طی مسافتی داخل غار از دهانه دیگر غار بیرون بیایم و دوباره به مکان فعلی‌مان برگردیم. در داخل غار، بدلیل ‌وجود دیوارهای رنگی و جذاب آن، دوباره ما را به وجد آورد و به تحسین این همه زیبایی وامیداشت. مسیر غار تقریبا طولانی بود و در بعضی مکانها بدلیل وجود دالانهای کم‌ارتفاع مجبور بودیم بصورت نیم خیز حرکت کنیم. بالاخره بعد طی کردن این دالانها به انتهای غار و محیط بیرون آن رسیدیم و از بالای سر غار به مکان قبلی برای برداشتن کوله و وسایلمان برگشتیم.

مقصد بعدی ما یک غار آبی بود که بدلیل چشمه و حوضچه‌هایی که در آن قرار داشت باید کفشهای خود را بیرون می‌آوردیم و در آب حرکت می‌کردیم. این غار هم مثل دو غار قبلی واقعا جذاب ودیدنی بود مخصوصا بدیل وجود استلاگتیت های فراوانی که در آن قرار داشت. در انتهای غار به دیواری پر از بلورهای سفید نمک رسیدیم که بصورت آبشاری از بالا به پایین سرازیر شده بودند و در زیر آن هم حوضچه پر از آب قرار داشت.

بعد از بیرون آمدن از غار، ساعت 13:15بود و با توجه به فرصت محدودی که داشتیم باید برمی‌گشتیم. به پیشنهاد افراد گروه قرار شد برای صرف نهار به یکی از سواحل زیبای کنار دریا برویم و با نظر راهنما تصمیم بر این شد که بطرف خورموج برگردیم و از آنجا به سمت دلوار و ساحل دیدنی آن حرکت کنیم.

بعد از جمع کردن وسایل و کوله‌ها، به پایین کوه برگشتیم  و در ساعت 14:45 سوار بر مینی بوس بطرف دلوار حرکت کردیم. بدلیل مسافت طولانی، در ساعت 17:30و هنگام غروب خورشد به ساحل رسیدیم که همین فرصت کوتاه و تماشای دریای زیبای خلیج فارس در این وقت و زمان، خود غنیمتی بود. بلافاصله بعد از صرف نهار که البته عصرانه باید بهش می‌گفتیم این ساحل دیدنی را بمقصد کازرون ترک کردیم.

سرپرست: مهرداد بحرانی

راهنما: عباس شیخیانی

عکاس: سعید دهقان

گزارشگر: مهرداد بحرانی

اسامی همنوردان: لیلا محبی، نگین حسامی، لیلا جلیل‌پور، زهرا بادپا، لاله جوکاران، شایان امیرعضدی، حمید رجایی، سعید دهقان، محمد بشارتی، عظیم سیاح پور، ساسان مردانی، علی مردانی، رضا تقدسی، سعید خداپرست، مهرداد بحرانی

مسیر چغادک به کوه نمکی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...