صعود به دریاچه برم فیروز

به نام خالق هستی بخش

گزارش برنامه صعود به دریاچه برم فیروز

در یک صبح دل انگیز بهاری و در تاریخ 22 اردیبهشت ماه 1396، تیم 7 نفره ای  از گروه کوهنوردی بهار، برنامه ی خود را برای صعود به ارتفاعات برم فیروز آغاز کردند؛ به همین منظور در ساعت 4 صبح با یک دستگاه مینی بوس از کازرون و از راه جاده ی یاسوج بطرف شهرستان سپیدان حرکت کردیم و در ساعت 8 به شهر اردکان رسیدیم.

شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان واقع در استان فارس و در هفتاد کیلومتری شمال غرب شیراز می باشد. ارتفاع این شهر حدود 2300 متر از سطح دریاست و در دره ای محصور شده توسط رشته کوه های زاگرس جنوبی قرار دارد و بدلیل بارش سالانه فراوان، در زمستان پر برف و در تابستان پر آب است. همچنین وجود آبشارها، رودخانه های مختلف و آب و هوای خنک در این شهر و اطراف آن، به عنوان یک تفرجگاه مفرح برای مردم جنوب، بخصوص مردم استان فارس محسوب می شود.

بعد از توقفی کوتاه در شهر اردکان، بطرف جاده ای که بسمت پیست اسکی پولادکف می رود حرکت کردیم. منطقه برم فیروز در 14 کیلومتری شهر اردکان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید در این مسیر حرکت خود را ادامه دهیم؛ بالاخره در ساعت 8:30 به منطقه مورد نظر رسیدیم و بعد از پیاده شدن از مینی بوس  و آماده کردن کوله ها صعود خود را بطرف دریاچه آغاز کردیم.

دریاچه برم فیروز در مختصات جغرافیایی 30 درجه 22.68 دقیقه شمالی ، 51 درجه 56.55 دقیقه شرقی و در ارتفاع 3340 متری واقع شده است؛ این دریاچه بصورت فصلی است و تا فروردین ماه پوشیده از برف  و از اردیبهشت ماه  از ذوب شدن این برفها آب آن تامین می شود. فصل زیبای این دریاچه از اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد می باشد که اطراف آن پوشیده از چمن زار و گلهای وحشی است.

کلمه برم در لغت بمعنی محل جمع شدن آب و کلمه فیروز از  رنگ فیروزه ای دریاچه گرفته شده است و کوهی که این دریاچه در آن قرار دارد به همین نام معروف است.

بلندترین قله های این کوه، دو قله ی قلات گرد و ریزبلند می باشد که بترتیب دارای ارتفاع 3650 و 3720 متر از سطح دریا می باشد؛ قله ریزبلند مرتفع ترین قله ی شهرستان سپیدان و دومین قله مرتفع استان فارس بعد از قله بل اقلید محسوب می شود. این قله در بین کوهنوردان به همان قله برم فیروز مشهور است.

پوشش گیاهی این منطقه شامل گیاهان بوته ای، و بدون وجود درخت سایه دار است. بوته هایی مانند: گون، گل لاله های واژگون، آلاله، گونه هایی از فرفیون، پونه و پیاز وحشی در این منطقه فراوان است.

پوشش جانوری این منطقه نیز شامل پستانداران کوچکی مانند: موش و خرگوش و پستانداران بزرگی مانند: گرگ، خرس، روباه، شغال و کفتار است. همچنین حشراتی مانند کفشدوزک در این منطقه فراوان یافت می شود.

در ساعت 8:30 دقیقه صعود خود را با سرپرستی و راهنمایی خانم ناهید رضاییان پور آغاز کردیم. مسیر دارای شیب ملایم و دارای راه پاکوب بود. در بین راه و اطرفمان دشت وسیعی از گل های لاله واژگون خودنمایی می کرد که توجه هر بیننده ای به آن جلب می شد. با وزش باد خنکی که هر از چندی می وزید، لذت عبور در چنین مسیری برای ما دو چندان می کرد. در طول مسیر برای آشامیدن آب و خوردن تنقلات توقف کوتاهی داشتیم تا اینکه در ساعت 11 به دریاچه ی برم فیروز رسیدیم. زیبایی این دریاچه قابل وصف نبود و همچون نگین فیروزه رنگی در دشت سرسبز و وسیع اطراف خود می درخشید. در اطراف دریاچه هنوز یخچال هایی وجود داشت و افراد و گروه های کوهنورد زیادی در این مکان حضور داشتند.

حدود دو ساعت در کنار این دریاچه توقف و استراحت داشتیم و بعد از گرفتن عکسهای فراوان بصورت تک و دسته جمعی، به دستور سرپرست برنامه، در ساعت 13 برگشت خود را آغاز کردیم و در ساعت 14:45 دقیقه به پایین کوه رسیدیم. با نظر اعضای تیم برای صرف نهار به یک تفرجگاه مفرح در شهر اردکان بنام چله گاه رفتیم و در کنار آبشار و رودخانه ای که از بین درختان زیبا و بلند این مکان می گذشت نهار را صرف کردیم که برای خود لذتی داشت. بعد از صرف نهار و استراحتی کوتاه، در ساعت 18 سوار بر مینی بوس شدیم و بطرف کازرون حرکت کردیم و بدین ترتیب برگی دیگر از صعود های گروه کوهنوردی بهار ورق خورد.

راهنما و سرپرست: ناهید رضاییان پور

عکاس: نگین حسامی

گزارشگر: مهرداد بحرانی

عقب دار: حسین راست روشن

اسامی همنوردان: ناهید رضاییان پور، لیلا محبی، نگین حسامی، راحله نظریه، حسین راست روشن، شایان امیرعضدی، مهرداد بحرانی

1 نظر

Mehrdad Bahrani (نا مشخص)  ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۲۳:۴۳

با سلام، برنامه خیلی خوب و متفاوتی بود و همه چیز عالی، با تشکر از تک تک بچه ها مخصوصا راهنما و سرپرست برنامه خانم رضاییان پور و همچنین عکاس برنامه، خانم حسامی با عکسهای فوق العاده ای که گرفتند. به امید صعودهای بیشتر و بلندتر. پاینده باد گروه بهار