صعود نیم روزه به ارتفاعات دوان

به نام خالق هستی

گزارش صعود نیم روزه به ارتفاعات دوان

در روز جمعه 17/10/1395 و در یک صبح سرد زمستانی، تیم دوستانه بهار با شور و شوق همیشگی، خود را برای یک برنامه کوهپیمایی آماده کردند؛ به همین منظور در ساعت 5:40 دقیقه بطرف روستای دوان حرکت کردیم و حدود یک ربع بعد به آنجا رسیدیم.

روستای تاریخی دوان در 12 کیلومتری شمال شرقی کازرون و در مختصات جغرافیایی 29 درجه 42 دقیقه شمالی و 51 درجه و 40 دقیقه شرقی واقع شده است؛ همچنین این روستا در دامنه کوهی از رشته کوههای زاگرس بنام کوه دوان قرار دارد و بدلیل قرار گرفتن در دامنه کوه شیبی، معماری پلکانی و سرسبزی آن در فصل بهار، به ماسوله استان فارس معروف شده است. در مورد تاریخچه این روستا مقالات زیادی ارائه شده است و قدمت آن به حدود دو هزار سال پیش بر می گردد. وجود ته ستون ها، گورستان های متعدد و بنای تاریخی قلعه دختر که احتمالا مربوط به دوره ساسانی است از گنجینه تاریخی این روستا محسوب می شود. همچنین جمعیت این روستا طبق اخرین سرشماری سال 1385 به 601 (178 خانوار) می رسد.

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، بنه و بادام کوهی است؛ همچنین در این روستا باغات انگور، گلابی، انار و انجیر به وفور دیده می شود.

بعد از پیاده شدن از مینی بوس در روستای دوان، ابتدا به مدت چند دقیقه حرکات کششی و نرمشی انجام دادیم سپس خانم راحله نظریه سرپرست این برنامه، ضمن خوش آمدگویی و آرزوی یک روز خوب و بیادماندنی برای افراد تیم، شروع حرکت را اعلام کردند و با راهنمایی آقای بیژن قنبری در ساعت 6 صعود خود را آغاز کردیم. شروع حرکت ما ابتدا در مسیری صاف و سپس شیبی ملایم در کوهپایه آغاز شد ولی رفته رفته این شیب افزایش می یافت و خوشبختانه مسیر دارای پاکوب مشخصی بود. کم کم با روشنایی هوا، منظره طبیعت زیبای دشت کازرون ظاهر می گشت و تابلویی عظیم، اثر خالقی بزرگ را بر ما نمایان می کرد. با طلوع زیبای خورشید که تیغ های طلائی اش را به هر سو پرتاب می کرد و رنگین کمانی که در پهنه آسمان شکل گرفته بود این زیبایی را دو چندان می کرد و همه ما را  به وجد می آورد.

در باز های زمانی مختلف با نظر سرپرست برنامه، استراحت کوتاهی برای نوشیدن آب و تنقلات داشتیم و بعد از آن با انرژی دو چندان به راه خود ادامه می دادیم و در ساعت 8:45 به آب آنبار بالای کوه رسیدیم و آنجا با نظر راهنمای برنامه و تایید سرپرست، برای صرف صبحانه بطرف محوطه ی کوه اکو حرکت کردیم ( به دلیل محصور شدن این مکان در بین صخره های عظیم و غول پیکر و برگشت صدا، این مکان بنام اکو معروف شده است)، این مکان به فاصله زمانی نیم ساعت تا اب آنبار فاصله داشت و دارای مسیر راحت با پاکوب آشکار بود. بالاخره در ساعت 9:15 به مکان موردنظر برای صرف صبحانه رسیدیم، نشستن در کنار هم و سر یک سفره مثل همیشه برای ما لذت بخش بود. بعد از صرف صبحانه و گرفتن عکس دسته جمعی، به دستور سرپرست و در ساعت 11 مسیر بازگشت را آغاز کردیم و در ساعت 13:15 دقیقه به روستا رسیدیم خوشبختانه مینی بوس هم طبق قرار قبلی در روستا منتظر ما بود و بعد از سوار شدن، بطرف کازرون حرکت کردیم و بدین ترتیب برگی دیگر از دفتر خاطرات صعودهای تیم دوستانه بهار ورق خورد.

سرپرست: راحله نظریه

راهنما: بیژن قنبری

عقبدار: شایان امیرعضدی

عکاس: مجتبی قاسمی زاده، جمال رضاییان پور

گزارشگر: مهرداد بحرانی

اسامی همنوردان: راحله نظریه، نگین حسامی، لیلا محبی، عفت محبی، فریده راهرو، فریبا راهرو، آوا طیران، بهاره دهقانی، مهرداد بحرانی، بیژن قنبری، شایان امیرعضدی، آرش خداپرست، مجتبی قاسمی زاده

همنورد مهمان: آقای جمال رضاییان پور

2 نظر

Mehrdad Bahrani (نا مشخص)  ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۱۰:۵۷:۳۲

درود بر همنوردان عزیز، برنامه خیلی خوبی بود و خیلی بهمون خوش گذشت با تشکر از همه دوستان به ویژه خانم نظریه و آقای قنبری به عنوان سرپرست و راهنمای برنامه و همچنین اقای قاسمی زاده و آقای رضاییان پور که عکسهای زیبایی رو گرفتند. با ارزوی سلامتی و موفقیت روز افزون گروه کوهنوردی بهار.

Negin  ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۲۱:۲۵:۰۷

درود، برنامه عالی بود، سپاس از همه ی همنوردان بهاری به ویژه آقای قنبری و خانم نظریه و‌گزارش فوق العاده آقای بحرانی... برقرار باشید و‌ همیشه بر فراز