صعود به قله حوض دال دنا

به نام خالق زیبایی ها

گزارش صعود به قله حوض دال دنا

در روز پنجشنبه 95/06/11 یک تیم 7 نفره از گروه کوهنوردی بهار با اشتیاق فراوان، خود را آماده صعود به قله حوض دال دنا کردند؛ به همین منظور طبق قرار قبلی، اعضای تیم در ساعت 12 ظهر روبروی پارک باغ نظر حاضر شدند و با رسیدن مینی بوس، در ساعت 12:30 بطرف شهر سی سخت حرکت کردیم.

قله حوض دال با ارتفاع 4360 متر معروف ترین قله رشته کوه دنا می باشد و در طول و عرض جغرافیایی 30 درجه و 57 دقیقه شمالی و 51 درجه و 26 دقیقه شرقی واقع شده است. یکی از مسیرهای دسترسی به این قله از طریق شهر سی سخت می باشد. شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در 35 کلیومتری شمال غرب یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از مناطق گردشگری به شمار می آید و بدلیل تحت تاثیر قرار گرفتن کوهستان دنا دارای اقلیم سردسیری است. لازم به ذکر است که منطقه دنا و سی سخت جزو مناطق حفاظت شده هستند و کوههای این منطقه به عنوان ذخایر منابع آب، سرچشمه بسیاری از رودخانه های جنوب ایران محسوب می شوند؛ همچنین این منطقه داری پوشش گیاهی غنی از جمله گز، نی، لویی و جگن و درختان بلوط در انواع گونهای مختلف می باشد. پوشش جانوری این منطقه نیز در خور توجه است وجود پستاندارانی چون خرس قهوه ای بزرگ، گربه وحشی، گرگ، پلنگ و پرندگانی نظیر عقاب، شاهین، فلامینگو، پلیکان و انواع اردکها بر غنای طبیعی این منطقه زیبا افزوده است.

بعد از گذشت حدود 4 ساعت به شهر زیبا و سرسبز سی سخت رسیدیم و بعد از طی مسیر در جاده ای که بطرف پادنا می رود در مکانی که باید صعود خود را آغاز می کردیم پیاده شدیم؛ این مسیر صعود بنام سی چانی معروف است. قبل از حرکت به مدت چند دقیقه با حرکات کششی خودمان را گرم کردیم و در حالی که GPS ارتفاع 20803 متر را نمایش می داد صعود خود را در ساعت 17 به سمت شمال غرب با سرپرستی نگین حسامی، کمک سرپرستی شایان امیرعضدی، راهنمایی امیرحسین توکلی، عکاسی شیما اکبری، دیده بانی لیلا محبی، عقبداری مهرداد بحرانی و مربیگری ناهید رضاییان پور آغاز کردیم.

در طول مسیر و حرکت در دامنه این رشته کوه و مشاهده عظمت و زیبایی آن، ما را به وجد می آورد و به تحسین خالق بزرگ طبیعت وا می داشت. گاه گاهی با نظر سرپرست برنامه استراحت کوتاهی برای نوشیدن آب و خوردن تنقلات داشتیم. به دلیل طولانی بودن مسیر و وجود سربالایی هایی با شیب نسبتا زیاد، باعث می شد حرکت ما به کندی انجام شود و لاجرم به تاریکی شب برخورد می کردیم که از قبل پیش بینی آن را داشتیم. در ساعت 19:30 با غروب خورشید، هوا رو به تاریکی رفت ولی خوشبختانه به دلیل مشخص بودن مسیر و وجود پاکوب های آشکار و در اختیار داشتن هد لامپ مشکلی در ادامه مسیر نداشتیم و این تجربه صعود در شب برای خودش لذتی داشت و خاطره انگیز بود. بالاخره در ساعت 23:15 دقیقه به پناهگاه در ارتفاع 3700 متری رسیدیم ولی به دلیل تکمیل ظرفیت آن بدلیل استراحت گروههای کوهنوردی که زودتر از ما به این محل رسیده بودند تصمیم گرفتیم در همان نزدیکی چادر بزنیم. خوشبختانه هوا آنچنان که انتظار داشتیم سرد نبود بعد از برپایی چادر و صرف شام، به استراحت شبانه پرداختیم تا خود را برای فردا صبح و حرکت به طرف قله آماده کنیم.

با روشنایی هوا و شروع صبح یک روز قشنگ تابستانی، در ساعت 6 از خواب بیدار شدیم و بعد از صرف یک صبحانه مختصر، وسایل لازم را برداشتیم و در راس ساعت 7 و با انرژی زیاد آماده رفتن به طرف قله شدیم. همزمان با حرکت ما گروههای کوهنوردی دیگر که شب قبل در پناهگاه اقامت داشتند صعود خودشان را آغاز کردند و این حرکت دسته جمعی برای ما لذت بخش بود. به دلیل سربالایی نسبتا تند و ازهمه مهمتر یکنواخت، گاهی باعث خستگی ما می شد که با استراحت در فواصل زمانی مختلف و نوشیدن آب و تنقلات و تصمیم بر اینکه کمی آرام تر قدمها را برداریم به راه خود ادامه می دادیم؛ با نزدیک شدن به قله، ذوق و شوق همگی ما برای رسیدن به آن دو چندان شد و بالاخره در ساعت 9:45 دقیقه به قله رسیدم؛ خوشحالی که در آن زمان داشتیم واقعا قابل وصف نبود. بعد از حدود 45 دقیقه ماندن در قله و گرفتن عکس یادگاری، به دستور سرپرست تیم در ساعت 10:30 به طرف پناهگاه حرکت کردیم و خوشبختانه به دلیل وجود شن های زیاد در مسیر با رعایت نکات ایمنی به صورت شن اسکی به طرف پایین آمدیم در نتیجه زمان برگشت زیاد طول نکشید و در ساعت 11:45 دقیقه به محل پناهگاه رسیدیم.

بعد از کمی استراحت و صرف یک نهار مختصر ولی خوشمزه، با نظر سرپرست تیم وسایل خود را آماده و در ساعت 13:45 دقیقه بطرف پایین حرکت کردیم. در ساعت 17:30 به کنار جاده رسیدیم و مورد استقبال آقای جویبار میزبان برنامه قرار گرفتیم که بسیار برای ما لذت بخش و خاطره انگیز بود و همچنین پذیرایی که از افراد تیم داشتند. بالاخره با رسیدن مینی بوس در ساعت 18 به طرف کازرون حرکت کردیم و بدین ترتیب برنامه دو روزه ما برای صعود به قله حوض دال دنا به سلامتی به پایان رسید.

اسامی اعضای تیم: ناهید رضاییان پور، نگین حسامی، لیلا محبی، شیما اکبری، امیرحسین توکلی، شایان امیرعضدی، مهرداد بحرانی

((با آرزوی موفقیت و سلامتی برای تمام اعضای گروه کوهنوردی بهار و با امید به فتح قله های بیشتر و بالاتر در کنار همدیگر. ))