صعود به چشمه جویجان

به نام خالق زیبایی ها

در روز جمعه 25/03/95 و در شروع یک روز گرم تابستانی، اعضای پرانرژی گروه بهار، برنامه یک روزهی خود را برای صعود به چشمه جویجان آغاز کردند. به همین منظور، در ساعت30:4 صبح با دو دستگاه مینیبوس به طرف شهرستان نورآباد ممسنی حرکت کردیم. بعد از گذر از شهر نورآباد و پل فهلیان، از یک جادهی فرعی مسیر خود را به سمت روستای جویجان ادامه دادیم و بعد از طی کردن مسیری طولانی و گذر از جاده های باریک و پرفراز و نشیب و با شیب های تند، در ساعت 15:7 دقیقه به روستا و مکان مدنظرمان رسیدیم. روستای جویجان (جگون) واقع در مختصات جغرافیایی 30 درجه و 15 دقیقه شمالی و 51 درجه و 39 دقیقه شرقی، یکی از روستاهای منطقه جاوید واقع در تنگ الله (lah’Lel (شهرستان نورآباد ممسنی در استان فارس است. تنگ الله در شمال شهرستان ممسنی قرار دارد و دارای روستاهایی از جمله جویجان، مهرنجان، جوزار جاوید و بکش، میدان، علیشاهی، تنگسا و چند روستای دیگر است. این منطقه دارای آب و هوای سرد در زمستان و معتدل در تابستان می باشد. در پایین و بالای این روستا مناظری مانند آبشارهای مرتفع وجود دارد؛ از محصولات کشاورزی این منطقه، برنج، گندم و جو را می توان نام برد و همچنین این منطقه دارای باغهای انگور و انار و درختان بلوط و چنار است.

بعد از پیاده شدن از مینی بوس، کوله پشتی خود را آماده کردیم و آماده رفتن به طرف چشمه و آبشار زیبای جویجان شدیم؛ قبل از حرکت، آقای مجتبی قاسمی زاده به عنوان سرپرست این برنامه توضیحاتی را متذکر شدند و وظایفی را به چند تن از اعضای گروه محول کردند. از ویژگی جالب این برنامه یک روزه، تعداد نفرات بیشتر نسبت به برنامه های قبلی و حضور اعضای جدید در این گروه بود که اولین صعودشان را با گروه بهار تجربه می کردند. بعد از توضیحات آقای قاسمی زاده، در ساعت 30:7 حرکت خود را با راهنمایی ناهید رضاییان پور، کمک راهنمایی نگین حسامی، سرپرستی و تدارکات مجتبی قاسمی زاده، کمک سرپرستی راحله نظریه، عقبداری و دیده بانی امیرحسین توکلی با کمک حسین راست روشن و عکاسی لیلا محبی، آغاز کردیم. در طول مسیر، با عبور از میان درختان بلوط و صدای حشرات درختی که آرامش این طبیعت زیبا را به چالش می کشید، به راه خود ادامه میدادیم. وجود سربالایهای تند گهگاهی افراد گروه را خسته می کرد ولی بچه های پر انرژی گروه بهار، با شور و شوق همچنان به راه خود ادامه می دادند. در ادامه بعد از گذر از سربالایی های نفسگیر، بالاخره به یک مسیر مستقیم بدون شیب رسیدیم؛ در همین لحظه، وزش باد خنک و نسبتاً تندی باعث ایجاد نشاط و انگیزه در بین اعضای گروه و رفع خستگی آنها شد. در طول مسیر، منظره کوههای سرسبز اطراف، دل هر بیننده ای را به وجد می آورد و ذوق و شوق ما را برای رسیدن به مقصد دو چندان می کرد. بالاخره در ساعت 10 به مکان موردنظرمان رسیدیم؛ طبیعتی بکر با چشمه و آبشاری زیبا در زیر درختانی که شاخ و برگ هایشان در هم تنیده بودند و هوایی بسیار خنک و آبی سرد که روحمان را نوازش می داد. بعد از کمی استراحت در اطراف رودخانه، صبحانه را صرف کردیم و بقیه اوقات را به گشت و گذار در اطراف چشمه و آبشار و عکس گرفتن در کنار آن گذراندیم. در ساعت 14 شروع به صرف نهار کردیم، بعد از نهار، استراحت در کنار چشمه، همراه با صدای دل انگیز آبشار لذت دیگری داشت. با نظر سرپرست برنامه، ساعت 30:4 آماده برگشت شدیم و بعد از جمع کردن وسایل و آماده کردن کوله پشتیها و گرفتن یک عکس دسته جمعی یادگاری، حرکت کردیم. در مسیر برگشت، با منظره روستای سرسبز جوجیان همراه با شالیزارهای برنج آن مواجه شدیم. سرسبزی این روستا و کوهای اطراف آن ما را به یاد روستاهای شمال مخصوصا روستای ماسوله می انداخت. به دلیل انتخاب مسیر دیگری در برگشت با نظر راهنمای گروه، فرودمان از کوه کمی طولانیتر شد و در ساعت 30:19 دقیقه به پایین کوه رسیدیم. خوشبختانه مینی بوس ها هم رسیده بودند. به این ترتیب، با خاطرهای به یادماندنی از این برنامه یک روزه و مفرح در کنار بچه های پرانرژی گروه بهار، به سمت کازرون حرکت کردیم.

اعضای گروه: ناهید رضاییان پور، فریده راهرو، لیلا محبی، عفت محبی، راحله نظریه، نگین حسامی، مریم ارشدی، فریبا راهرو، مهرداد بحرانی، مجتبی قاسمی زاده، شایان امیر عضدی، امیرحسین توکلی، حسین راست روشن، امیر نظریه

همنوردان مهمان: سعیده رضوی فرد، سارا پرهیزکار، شیما اکبری، ایلین کریمی، زهرا داودی، فاطمه داودی، خانم اخگر، خانم پهلوانی، پگاه حکیم زاده

(( با آرزوی سلامتی، شادکامی و موفقیت برای تک تک اعضای گروه کوهنوردی بهار و به امید صعودهای بالاتر))

<< گروه بهار پاینده باد>> حسین(مهرداد) بحرانی 1395 تیرماه 27

5 نظر

Mehrdad Bahrani (نا مشخص)  ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۶:۳۲:۰۴

درود به همه دوستان برنامه این هفته خیلی جالب بود یکی از زیباترین مکانهایی که تاحالا رفته بودیم. خیلی خوش گذشت با تشکر از همه دوستان مخصوصا مجتبی عزیز که زحمت تدارکات و همچنین سرپرستی این برنامه رو بر عهده داشتن و همچنین خانم رضاییان به عنوان راهنما ی برنامه و تشکر از خانم محبی به خاطر عکسهای زیبایی که گرفتند. به امید صعودهای بیشتر.

amir hossein  ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۶:۳۴:۳۴

amir hossein  ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۶:۳۸:۱۲

ye soode kheili khob dashtim. pishnahad mikonam kasai ke tahala be einja naraftan hatman beran. tabiate kheili zibaei dare. barnamei besyar khobi bod. az hame tashakor mikonam ke bodan jaye kasaeyam ke nabodan vaghean khali bod. vali dostane migam asalan shena nakonid. vaghean abesh sarde. albate bayad tashakor konam az agha mojtaba ke kheili zahmat keshid va khanom rezaeian ke sarparaste goroh bodan va khanom mohebi ke akaas bodan. va khosh amad begam ke hamnavardaei ke bare aval bod ba ma miomadan

Negin Hesami  ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ - ۱۵:۰۶:۴۵

برنامه خوبی بود، خدا قوت میگم به همگی همنوردای عزیز... تشکر میکنم از خانم رضاییان، آقای قاسمی زاده، آقای بحرانی برای گزارش خوبشون و همه دوستانی که در این برنامه مارو همراهی کردن

joellenblecker.hatenablog.com  ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۱۹:۵۰:۵۸

Just what I was looking for, regards for putting up.