صعود نیم روزه چاه برفی

به نام خدای یگانه هستی

درود و سلام به تمام همنوردان طبیعت دوست

گزارش نیم روزه تیم  کوهنوردی بهار در روز جمعه 24/2/95

مبدا:کازرون                                                         مقصد:دشت ارژن چاه برفی

سرپرست:خانم ناهید رضاییان پور                              راهنما:آقای شایان امیرعضدی وآقای احسان جعفری

نفرجمع کن:آقای احسان حمیدی                             گزارشگر:خانم فریده راهرو

عکاس:آقای عرفان قاسم پور

اعضای گروه:آقایان عرفان قاسم پور،شایان امیرعضدی،احسان جعفری،احسان حمیدی،محمد خداپرست،مهرداد بحرانی

خانم ها:فریده راهرو،عفت محبی،لیلا محبی،مهسا قناعتی،ناهید رضاییان،نگین حسامی

مهمانان:امیرقناعتی، فرنازاحمدی

قبل از گزارش ابتدا تاریخچه ی کلی درمورد چاه برفی بیان میکنم:

برای رسیدن به این چاه از دوراه می توان رفت،هم از طرف روستای عبدویی و هم از طرف دشت ارژن.

از طرف روستای عبدویی:روستای عبدویی در25کیلومتری شمال شرقی کازرون واقع شده است.اطراف این روستا رشته کوه هایی قرار گرفته که قله چنگ یکی ازآن قله هاست که تقریبا در 7کیلومتری روستای عبدویی می باشد.در نزدیکی قله چنگ چاهی به عرض 2الی3متر و عمق10الی12متر وجود دارد که به جهت انبارکردن و ذخیره کردن برف در آن به چاه برفی مشهورشده  است.شکل طبیعی چاه طوری است که کمتر در معرض آفتاب قرار می گیرد که این خصوصیت خاص باعث شده که درزمستان برف انبارشده در داخل چاه تا اواخرشهریورماه ودر بعضی سال ها تاآخرسال باقی می ماند.رفتن به چاه برفی از طریق روستای عبدویی با پای پیاده 2ساعت به طول می انجامد.

اما ازطرف دشت ارژن:

این چاه در جنوب غربی دشت ارژن قرار دارد و حدودا با پای پیاده 3ساعت به طول می انجامد تا قبل از رایج شدن یخچال در منازل چاه مذکور یکی از مکان های دیدنی و باصفای این منطقه بوده است .مالکیت و بهره برداری از چاه برفی در اختیار شخصی به نام مرحوم کربلایی اسماعیل برفی بوده که برف های آن به وسیله الاغ و قاطر به کازرون ومناطق همجوار جهت فروش ارسال می شد.برداشت و نگهداری برف ها بر روی الاغ و قاطر به این صورت بوده که خورجین هایی از نمد بر روی چهارپاها قرار می دادند و برف هاراداخل آن ها می کردندچون نمد باعث می شود که دما دیرتر به نقطه ی ذوب برسد در نتیجه دیرتر برف ها آب می شدند.

و اینک گزارش نیم روزه ی چاه برفی:

صبح روزجمعه مورخ 24/2/95 ساعت 4:30 بود که راننده،خانم محبی را از اولین ایستگاه سوارکرد و تا آخرین مسیر که میدان بلور بود ادامه داشت.تیم 14 نفری ما آماده به سمت مقصد مشخص شده که دشت ارژن و چاه برفی بود حرکت کرد.ساعت6:30 به مکان مورد نظر رسیدیم بعد از پیاده شدن خانم رضاییان پور با گفتن نام زیبای خداوند و سلام و صبح بخیر گفتن به همه شروع به رفتن کردیم.آقای احسان جعفری و خانم رضاییان پور نکاتی را که لازم بود به راهنما دادند و بقیه هم با مسؤلیتی که به عهده گرفته بودند راهی شدیم در بین راه توقف های کوتاهی طبق دستور سرپرست و راهنما داشتیم که دراین توقف ها تنقلات و خوراکی های شیرین و پرانرژی می خوردیم تا ساعت 10 به بالا رسیدیم و باخوردن صبحانه در داخل چاه و اطراف نشیمن گاه چاه ساعتی را به خوبی گذراندیم تا 10:50 به دستور سرپرست از بالا به سمت پایین حرکت کردیم دوباره در بین راه توقف هایی برای خوردن آب و استراحت داشتیم.ساعت 2 بعدازظهر به پایین رسیدیم و ساعت 2:45 به کازرون رسیدیم و روزه خوبی را در کنار هم سپری کردیم.

به امید روزهای خوب دیگر در کنار همنوردان عزیز...

1 نظر

Mehrdad Bahrani (نا مشخص)  ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۶:۲۰:۱۵

سلام به همه عزیزان این برنامه نیم روزه با وجود اینکه صعود سنگینی داشت ولی خیلی مفید بود و باعث شد تجربه ی صعودمون مخصوصا برای شیبها و سربالیهای تند بالا بره و مهمتر از اینکه بهمون هم خیلی خوش گذشت. لازم می دونم تشکر کنم از خانم راهرو بدلیل گزارش خوبشون و همچنین با تشکر از شایان، اقای جعفری، احسان حمیدی و عرفان با عکسهای زیبایی که گرفتند.