صعود یکروزه از تنگه چوگان به ارتفاعات دوان

گزارش از شایان امیرعضدی در ادامه مطلب . . .

به نام خدا

با درود خدمت همه ی طبیعت دوستان
گزارش کوهپیمایی یک روزه به مناسبت روز کوهنورد
جمعه 20آذر
مسیر کوهپیمایی از تنگ چوگان تا بلند ترین قله دوان با فاصله هوایی 11 کیلومتر
تصمیم این سفر روز سه شنبه در جلسه ی کوهنوردی گرفته شد و با توصیه های سرپرست در مورد لوازم لازم مسیر، جلسه به پایان رسید.

صبح ساعت 4:30 دقیقه، زمان رفتن به ایستگاه بود. بعد از سوار شدن کلیه همنوردان، به سمت روستای تنگ چوگان و منطقه بیشاپور حرکت کردیم
ساعت 6 از مینی بوس پیاده شدیم و با کمی گرم کردن و توضیحات اولیه در ساعت 6:10 دقیقه به طرف جنوب شرقی مسیر خود را آغاز نمودیم. به دلیل سردی هوا، همه با پوشش کافی بودند.
سرپرستی برنامه بر عهده جناب احسان جعفری و راهنمای گروه جناب عرفان قاسمپور بود.
اولین استراحت در ساعت 6:43 دقیقه و پس از آن 7:40 بود.
به دلیل مسافت مسیر و تاریک شدن هوا برای فرودمان مجبور بودیم استراحت های خیلی کوتاه 2 دقیقه ای داشته باشیم. در بیشترین استراحت اولین اشعه های خورشید در ساعت 8:20 نمایان شد.
پس از طی کردن مسیر هایی با شیب حدودا 70درجه در ساعت 8:50 دقیقه توقف کوتاهی داشتیم تا ساعت 9:15 دقیقه که برای صبحانه گرد هم آمدیم.
تا این فرصت سرپرست و راهنما و نفرجمع کن گروه، برای جستجوی مسیر رفتند و پس از برگشتشان خبر دادند که به دلیل باران و ریزال راه از بین رفته و باید از مسیر دیگری برویم.
در ساعت 9:40 دقیقه به طرف پایین برگشتیم که متاسفانه یکی از همنوردها (که میشه واقعا او را قهرمان این سفر نامید) دچار گرفتگی شدید عضله ران شد اما پس از یاری بهیار تیم، خانم رضاییان پور و خانم آگاه تا حدودی بهبود یافت.
زمان زیادی از دست دادیم ساعت 11 بود که ما به آغاز راه دوم رسیدیم. چند گزینه داشتیم:
1.برگشت به دلیل مصدومیت  2.حرکت
که حرکت شامل برخورد به شب و شاید ناچار به گذراندن شب در کوه بود.
نهایتا تصمیم به حرکت شد و ما خود را برای هرگونه مشکلی آماده کردیم.
توقف ها را تقریبا به توقف های چند ثانیه ای تبدیل کردیم به طوری که استراحت بعدی ما در ساعت 1:30دقیقه بود.

مسیر شیب تندی داشت و من تازه کار تا پیش از آن مسیر های این شکلی را فقط توی فیلم می دیدم. گذر از جنگل های بلوط یا گذر از کنار پرتگاه های باریک، آثار تردد گراز و گذر از ریزال های شدید و وحشتناک که تک به تک رد میشدیم. سنگ هایی که از زیر پا در میرفتند و صدایشان را پس از دقایقی می شنیدیم.
و سرانجام در ساعت 2:20 دقیقه به قله رسیدیم و صدای خوشحالی همنوردان فضا را طنین انداز کرد.

بعد از خستگی راه فهمیدیم که تازه باید حدودا 5 تپه را پشت سر بگذاریم. در ساعت 4:20 دقیقه استراحت کوتاهی داشتیم. دیگر سختی مسیر در مقابل رسیدن به قله اصلا به چشم نمی آمد. در ساعت 4:30 دقیقه  به منظور صرف ناهار نشستیم.
در ساعت 5:15 دقیقه و گرگ و میش غروب به سمت پایین حرکت خود را آغاز کردیم و پس از خاموشی آسمان، هدلامپ ها زده شد.
باد همراه با سرمای سوزناکی وزیدن گرفت.
به دلیل تاریکی هوا، هر چند دقیقه از نفر اول به آخر و سرشماری همنوردان، گزارش سلامت 18 نفر اعلام می شد.
سرانجام در ساعت 9:11 دقیقه به پایین کوه و روستای دوان رسیدیم.
با وجود تمام سختی ها، تجربه ی جالب و متفاوتی بود.

همنوردان این برنامه:
احسان جعفری، عرفان قاسم پور، ناهید رضاییان پور، میترا مولایی، احسان حمیدی، شایان امیرعضدی، شیما قناعتی، سعید قناعتی، مهسا قناعتی، ملیکا قناعتی، عباس گلزار، سارا دخت آگاه، نگین حسامی، محمد امین محمودی، عبدالله خضری، راحله نظریه، امیر نظریه، مجتبی قاسمی زاده

گزارشگر: شایان امیرعضدی
عکاس: نگین حسامی
دیده بان: راحله نظریه

5 نظر

Sasan Agah  ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۰۱:۴۵:۴۰

تندرستی نعمتی است گرانبها که شما با این ورزش مفرح بیشتر قدرش را می دانید - خوش باشید و ایام به کامتان.

Negin Hesami  ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۱۲:۳۸:۵۹

پاینده باشید و همیشه بهار برنامه فوق العاده بود... لحظه به لحظش‌توی خاطرم ثبت شده. تشکر میکنم از آقای جعفری و آقای قاسم پور و آقای خضری... ممنون از گزارش خوب آقای امیرعضدی به امید صعودهای بیشتر

ملیکا  ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۱۳:۲۷:۰۳

Barnameye fogholadei bood MerC az hamegi B omide soodhaye bishtar

molayi mitra  ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۱۳:۴۱:۲۰

دروووودبه همنوردای عزیز...این برنامه که واسه من خیلی خاطره انگیزشد.برنامه ی سنگین وعالی بود.به امیدصعودهای بیشتروبهترر....باتشکرفراوان ازسرپرست وراهنمای گروه...

سارادخت  ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۲۱:۱۱:۱۸

خیلی برنامه ی تووووپ وفوق العاده ای بودبعدازمدتها خیلی به دلم چسبید.